Про Центр
Модернізація суспільних відносин, зокрема освітнього процесу імперативно вимагає створення та апробації психологічного знання, яке мало би сприяти адаптації здобувачів вищої освіти до нових форм і умов життєдіяльності і потребує оптимізації психологічного супроводу науково-освітнього та культурно-просвітницького процесу. Виконання цих завдань зумовило реорганізацію психологічної служби університету та створення у 2015 році на її базі Психологічного центру (керівник – Фалько Н.М. к.психол.н., доцент).
У 2024 році Психологічний центр реорганізовано у Центр психологічної резильєнтності і благополуччя, відповідно до реалізації університетом проєкту ERASMUS+KA2 BURN.
Центр психологічної резильєнтності і благополуччя як структурний підрозділ МДПУ імені Богдана Хмельницького здійснює науково-методичну, культурно-просвітницьку та організаційно-виховну діяльність щодо поширення простору соціально-психологічних та особистісних можливостей студентської молоді.
Метою діяльності центру є психологічне забезпечення та підвищення ефективності професійно-особистісного зростання усіх учасників освітнього процесу, захист їх психічного здоров’я, соціального благополуччя та гармонійного входження у спільний простір багатогранного життя.
Основними видами діяльності центру є
- науково-дослідницький,
- просвітницько-профілактичний,
- діагностичний,
- психокорекційний,
- тренінговий,
- консультативно-методичний.
Значне місце у цій діяльності посідають психологічна підтримка успішної адаптації здобувачів вищої освіти та створення оптимальних соціально-психологічних умов для саморозвитку, самовиховання, самореалізації особистості студента.
Центр як організатор практико-орієнтованої діяльності здійснює:
- впровадження інноваційних технології, особистісно-орієнтованих технологій, які спрямовані на підвищення ефективності науково-освітнього процесу шляхом його індивідуалізації та диференціації, створення атмосфери комфорту в процесі навчання, розширення простору співробітництва між викладачами та здобувачами вищої освіти;
- організацію науково-практичних семінарів: «Потенціал особистості в період адаптації до умов ВНЗ», «Шлях від власного «Я» до громадянської ідентичності»,
- організацію круглих столів «Особливості роботи психолога з неповнолітніми, які знаходяться в конфлікті з законом», «Позитивна групова мотивація – сходинка до згуртованості колективу», «Аксіологізація культурно-освітнього простору особистості»,
- організацію інформаційно-просвітницьких заходів «Сучасні інноваційні технології в діяльності практичного психолога», «Компетентнісний підхід у вищий освіті: можливості, проблеми взаємної конвертації навчання у світовому культурно-освітньому просторі»,
- організацію інформаційно-профілактичних заходів «Профілактика та попередження суїцидальної поведінки» тощо.
Технології цілепокладання та життєтворення, що зорієнтовані на усвідомлення цілей майбутньої професії, формування віри у свої можливості та власний успіх, сподівання на позитивні перспективи в майбутньому реалізуються у таких заходах:
- work cafe – моніторинг та експертиза діяльності та особистісно-професійного зростання практичних психологів дитячих навчальних закладів та загальноосвітніх навчальних закладів міста та району;
- волонтерська діяльність студентів та викладачів.
Окремим напрямом діяльності центру є запровадження тренінгових технологій, авторських тренінгів як системи відпрацювання певних алгоритмів навчально-пізнавальних дій і способів розв’язання різних видів завдань, типових для людини з високорозвиненою мотивацією:
- авторські тренінгові програми: «Арт-терапія в роботі з дітьми та їх батьками», «Гештальт-підхід в роботі з дітьми та підлітками», «Школа свідомого батьківства», «Незвичайна дитина».
- авторські майстер-класи:
- «Взаємодія батьків та дітей».
- «Відверто про таємне»,
- «Вмієте зберігати свої кордони? Так, ні, напевно…»,
- «Гра в камінці»,
- «Дерево як образ Я»;
- «Ефективні комунікації. Внутрішні і зовнішні»,
- «Жінка-Берегиня роду»,
- «Жити або існувати»,
- «Кожна дитина має знати, де сидить Бабай»,
- «Корекція емоційної сфери дітей методами арт-терапії»,
- «Королівство моєї душі»,
- «Магія жіночності»,
- «Майстерня бажань»,
- «Моя перлина»,
- «Не бійся, я з тобою»,
- «Подорож до матусиної сумки»,
- «Прояви психосоматики при емоційному вигоранні»,
- «Радість!? Задоволення!? Щастя!?»,
- «Ростемо або дорослішаємо?»,
- «Світ всередині та зовні», .
- «Сторінками шкільних зошитів»;
- «Таємничий ресурс»,
- «Ти та Я, та ми з тобою»,
- «Тимбілдінг»,
- «Харизматичний оратор»;
- «Хто головний – тіло, розум, почуття або Я?»,
- «Це Я…із пластиліну»,
- «Чарівна країна почуттів».
- психологічні студії: «Стресостійкість – як фактор психологічного здоров’я»;
- тренінги для практичних психологів та фахівців соціальних служб: «Вдосконалення психологічної допомоги, що надається дітям та підліткам у постконфліктних ситуаціях», «Вдосконалення надання психологічної підтримки дорослим у постконфліктних ситуаціях».
Психологія інтеракцій та діалогу як проблема, що не має однозначного вирішення в науці та практиці, знаходяться у полі зору працівників. Їх обговорення відбувається шляхом:
- інтегративних технік та психологічної консультативної допомоги дітям/ сім’ям внутрішньо переміщених осіб, учасникам АТО та їх сім’ям, які переживають посттравматичний стресовий синдром та ситуацію життєвої кризи;
- діалогів-презентацій стейкхолдерів і студентів магістратури спеціальності Психологія «Я – психолог-професіонал»;
- психологічних дебатів: «Ресурси бажань = бажані ресурси».
З метою розв’язання різних проблем, стимулювання інтересу здобувачів вищої освіти до самостійного опанування певними компетентностями використовуються
- проектні технології та ділові ігри: «Як не потрапити на гачок маніпулятора», «Самоактуалізація внутрішнього потенціалу: розвиток навичок конструктивної комунікації»;
- моделювання: «Особистість компетентного психолога: від теорії до практичної діяльності»;
- технології розвитку творчості – стимуляція у здобувачів вищої освіти інтересу до пізнавальної діяльності за допомогою завдань творчого характеру (форум-театр: «Театр життя»; майстер-класи: «Самоменеджмент – мистецтво самоуправління»);
- ігрові технології як імітація майбутньої діяльності в ігровій формі, використання різних навчально-психологічних ігор (ділові ігри за методом case-stude та коучинг-технологій: «Профілактика стресу на виробництві. Регуляція психоемоційного стану працівника»).
Фахівці кафедри активно залучились до реалізації Концепції «Нової української школи», зокрема здійснюють психолого-консультативний, тренінговий, науково-дослідницький супровід підготовки педагогічних працівників та практичних психологів в межах Науково-методичної майстерні вчителя «Нової української школи».
Спеціалісти кафедри психології та майбутні фахівці спеціальності Психологія виступають волонтерами у співпраці з багатьма національно-культурними та громадськими організаціями в рамках надання психологічної допомоги та соціально-психологічної підтримки дітям / сім’ям внутрішньо переміщених осіб, учасникам АТО та їх сім’ям; є учасниками координаційної групи Департаменту соціального захисту населення Запорізької обласної державної адміністрації щодо взаємодії суб’єктів із надання соціально-психологічної допомоги особам, демобілізованим з лав Збройних Сил України, Національної Гвардії України, Прикордонної служби України, учасникам антитерористичної операції та їх сім’ям.
Перспективи центру пов’язані з орієнтацією його діяльності на створення психологічно-сприятливих комфортних умов для реалізації можливостей усіх суб’єктів культурно-освітнього простору, який змінюється швидше, ніж суб’єкт пізнання, і тому він потребує постійної психологічної підтримки діалогу між відомим, невідомим, суперечливим, несумісним проявом об’єктивної реальності.
ФОТОРЕПОРТАЖ
Тренінг адаптації до навчання у ЗВО для студентів першого курсу, 318-с група, 2018 р.
Лекція з елементами тренінгу «Сексуальна орієнтація та гендерна ідентичність»
Психологічний центр університету 18 і 20 лютого 2020 року у співпраці з Запорізьким обласним благодійним фондом «Гендер Зед» провели Інформаційно-просвітницькі лекції з елементами тренінгу «Сексуальна орієнтація та гендерна ідентичність» для здобувачів спеціальностей Право, Соціальна робота, Психологія.
На лекціях розглядались загальні уявлення про сексуальність, розвиток сексуальності людини в онтогенезі, поняття статі і гендеру, особливості руйнування стереотипів щодо представників ЛГБТ+ спільноти та особливості використання спеціальної термінології.
Тренери і лектори:
Ігор Денисов – доцент, кандидат психологічних наук (доктор філософії), доцент кафедри психології МДПУ імені Богдана Хмельницького, співробітник Психологічного центру МДПУ імені Богдана Хмельницького, сертифікований тренер з питань СОГІ;
Дубовік Анна – здобувач вищої освіти першого (бакалаврського) рівня спеціальності 053 Психологія ОП Психологія. Клінічна психологія, МДПУ імені Богдана Хмельницького, сертифікований тренер з питань СОГІ.
Пісочна терапія і техніка ебру для учнів Мелітопольської школи-інтернату «Творчість» і учні школи м. Серік, Туреччина (12 вересня 2018 р.) в рамках Міжнародного проекту «Intercultural Communication via Globalization»
Семінар для кураторів 1-х курсів «Оптимізація процесу адаптації першокурсників як напрям роботи куратора академічної групи»
Тренінг толерантності для молоді м. Мелітополь, 2019 р.
Майстер – клас «Метелик – цикл трансформацій», 2018 р.
Авторська трансформаційна гра “Розправ крила”, 2019 р.