Академічна доброчесність

Програма перевірки на плагіат Anti-Plagiarism (демо-версія для здобувачів)

Вебінар “Все, що ви хотіли знати про плагіат” – Євген Ніколаєв

Академічна доброчесність для викладачів

Методичні рекомендації для закладів вищої освіти з підтримки академічної доброчесності (В. Бахрушин, Є. Ніколаєв)

Створення університетської системи забезпечення академічної доброчесності: нормативна база or/and/versus дієві механізми (з сайту НАЗЯВО)

Основи академічного письма: Методичні рекомендації та програма курсу (Шліхта Н., Шліхта І.) (з сайту НАЗЯВО)

Чому студенти списують (Гелен Смі та Джим Ріджвей) (з сайту НАЗЯВО)

About Plagiarism.org

Прийнято за основу проект Закону «Про академічну доброчесність»

06 червня 2024 року Верховна Рада України за результатами розгляду в першому читанні прийняла за основу проект Закону про академічну доброчесність (реєстр. № 10392 від 08.01.2024).

Прийняття Закону України «Про академічну доброчесність» стане історичним кроком, оскільки аналогів йому не існує в жодній державі європейського простору. Закон забезпечуватиме можливість підняти на більш високий, відповідний європейським стандартам, рівень культури в усіх закладах освіти і наукових установах, утвердити цінності академічної доброчесності, як в академічному середовищі, так і в суспільстві загалом.

Формування культури академічної доброчесності в закладах освіти має призвести до:

1) підвищення довіри до результатів навчання здобувачів освіти;

2) підвищення якості здобутої освіти (здобувачі освіти мають навчитися писати САМІ, дотримуючись авторських прав і поважаючи працю інших, і надавати для оцінювання власні результати навчання, а не результати навчання та інтелектуальної праці однокласників/одногрупників);

3) підвищення якості і чесності в наукових дослідженнях (ті, хто здатні писати і пишуть наукові праці, мають писати їх під своїм ім’ям, а ті, хто не здатен і не пише, мають займатися іншою суспільно корисною справою);

4) підвищення доброчесності громадян (випускників шкіл і університетів) в суспільному житті: на державній службі, в судах, правоохоронних органах, в бізнесі тощо.

Отже, ЩО НОВОГО має дати Закон України «Про академічну доброчесність»:

1) забезпечити правову визначеність у питанні змісту академічної доброчесності, розкривши його через конкретні, визначені світовою академічною спільнотою, базові цінності: чесність, довіра, повага, справедливість, відповідальність, стійкість, рішучість;

2) визначити основні принципи і основні правила академічної доброчесності, яких мають дотримуватися усі учасники освітнього процесу на всіх рівнях освіти, усі вчені під час провадження наукової діяльності, а також вступники;

3) окреслити основні шляхи забезпечення академічної доброчесності;

4) визначити зміст та основні види порушень академічної доброчесності, зміст та основні питання академічної відповідальності, у тому числі основні види санкцій за такі порушення;

5) врегулювати основні процедури реагування на порушення академічної доброчесності, визначивши особливості реагування на порушення академічної доброчесності здобувачем освіти, особливості притягнення до академічної відповідальності керівників закладів освіти, наукових установ та особливості та наслідки позбавлення присудженого наукового ступеня, ступеня вищої освіти чи присвоєного вченого звання;

6) передбачити у прикінцевих і перехідних положеннях проекту Закону зміни до інших законів України для системного і збалансованого впровадження академічної доброчесності на всіх рівнях освіти, в науковій діяльності тощо;

7) чітко розвести питання захисту академічної доброчесності і питання захисту авторських прав і суміжних прав (у них різні об’єкти захисту і це різні суспільні відносини);

8) припинити ганебну на весь світ практику написання навчальних і наукових робіт на замовлення, включно з відповідною рекламою тощо.

Корисні посилання

Фундоментальні цінності академічної доброчесності: 

Українська бібліотечна асоціація

Збірник есе програми підвищення кваліфікації

23.12.2024 року Комісію з питань академічної доброчесності та запобігання плагіату в освітній діяльності Університету для всіх учасників освітнього процесу було організовано онлайн-зустріч: «Академічна доброчесність. Огляд основних питань.»

Було розглянуто основні положення, які діють у МДПУ імені Богдана Хмельницького:

ПОЛОЖЕННЯ про академічну доброчесність,

ПОЛОЖЕННЯ про запобігання академічного плагіату в освітній діяльності,

КОДЕКС академічної доброчесності,

ПОРЯДОК застосування програмних засобів

Було зроблено акцент на основних поняттях та визначеннях, принципах академічної доброчесності, правилам та політиці академічної доброчесності, заходах, щодо попередження академічної недоброчесновті, видах відповідальності здобувачів освіти на НПП, порядку подання апеляцій та інших важливих питань.

Звіт кафедри теорії та методики фізичного виховання за 1 семестр 2024-2025 н.р. з питань академічної доброчесності та запобігання плагіату в освітній діяльності

 

Професійний розвиток у сфері академічної доброчесності

24 лютого 2025 року старший викладач кафедри теорії та методики фізичного виховання Олександр Непша успішно завершив курс «Академічна доброчесність у сучасному освітньому процесі: теоретичні і практичні аспекти формування». Навчання проходило на платформі «Піфагор» громадської організації «Платформа ОСВІТИ» та спрямовувалося на поглиблення знань щодо стандартів академічної доброчесності.

Курс охоплював ключові аспекти цієї теми, зокрема:

  • основні принципи академічної доброчесності у сфері освіти;
  • поширені випадки порушень та ефективні механізми їх запобігання;
  • сучасні виклики та перспективи імплементації академічної доброчесності в контексті євроінтеграції.

За підсумками навчання Олександр Непша отримав сертифікат (2 години / 0,1 кредиту ЄКТС), що підтверджує його компетентність у цій сфері.

Вітаємо з професійним зростанням! Нехай академічна доброчесність стане основою якісної освіти та наукового розвитку!

 

Участь викладачів та здобувачів вищої освіти у Форумі академічної доброчесності

20 лютого 2025 року науково-педагогічні працівники кафедри теорії та методики фізичного виховання професор Тетяна Христова, старші викладачі Олександр Кирієнко, Олександр Непша, Ірина Олійник, Ганна Суханова. викладач-стажист Максим Кирієнко та здобувачка вищої освіти, членкиня студентського наукового гуртка «Олімп» Вікторія Шрамко взяли участь у «Форумі академічної доброчесності», організованому Острівцем Прогресильні Вінницького технічного фахового коледжу.

Мета Форуму – пошук підходів, що сприятимуть забезпеченню академічної доброчесності в освітній діяльності в сучасних умовах.

Основною темою обговорення стало формування та вдосконалення розуміння етики й відповідальності при використанні штучного інтелекту в освітньому процесі, зокрема в контексті запобігання плагіату та маніпуляцій в академічних текстах. Учасники Форуму мали змогу обмінятися досвідом, підвищити свою обізнаність щодо принципів академічної доброчесності та обговорити важливі питання, пов’язані з інтеграцією цифрових технологій у навчання. Вони також отримали актуальну інформацію про ризики та загрози для академічної доброчесності, які виникають через цифровізацію освіти та активне використання штучного інтелекту.

Особлива увага приділялася принципам етики, академічної відповідальності та методам запобігання маніпуляціям в академічних текстах. Учасники ознайомилися з новітніми технологічними та педагогічними рішеннями, що допомагають у виявленні та запобіганні плагіату.

Форум став важливою платформою для професійного діалогу між освітянами, науковцями та експертами в галузі академічної доброчесності. Це дозволило розробити рекомендації щодо адаптації кращих практик у різних освітніх закладах. Учасники також вдосконалили свої навички в сферах етики освіти, критичного мислення, інформаційної грамотності та відповідального використання цифрових технологій.

Здобувачі вищої освіти, викладачі та науковці отримали важливі знання та інструменти для реалізації принципів академічної доброчесності у своїй професійній діяльності. По завершенню Форуму всі учасники отримали сертифікати обсягом 6 годин / 0,2 кредита ЄКТС.

Дякуємо організаторам Форуму за можливість обговорити важливі питання академічної доброчесності та сприяти розвитку освіти в умовах цифрових технологій!

 

Участь викладачів кафедри у підвищенні кваліфікації з академічної доброчесності

У лютому 2025 року науково-педагогічні працівники кафедри теорії та методики фізичного виховання професор Тетяна Христова, доцент Андрій Проценко, старші викладачі Ірина Олійник, Олександр Кирієнко, Ганна Суханова, Олександр Непша та викладач-стажист Максим Кирієнко успішно завершили навчання за онлайн-курсом «Академічна доброчесність» від української студії онлайн-освіти «EdEra» за проектом сприяння академічної доброчесності в Україні (SAIUP) та Американської ради Міжнародної освіти в обсязі 12 годин (0,4 кредиту ЄКТС).

Онлайн-курс спрямований на поглиблення знань та розвиток практичних навичок у сфері академічної доброчесності та навчання впродовж життя.

За результатами навчання викладачі:

  • отримали глибоке розуміння поняття «академічна доброчесність» та його значення в освітньому процесі..
  • познайомилися з методами та інструментами, які допомагають уникнути плагіату:
  • збагнули роль оцінювання у формуванні академічно доброчесного середовища:
  • осягнули концепцію «навчання впродовж життя» та її значення для професійного розвитку.

Отримані знання та навички допоможуть викладачам:

  • формувати в студентів культуру академічної доброчесності. Викладачі зможуть ефективно доносити до студентів важливість академічної доброчесності, навчати їх методів уникнення плагіату та сприяти розвитку в них відповідального ставлення до навчання.
  • забезпечувати якісне та об’єктивне оцінювання навчальних досягнень студентів. Викладачі зможуть розробляти та застосовувати ефективні методи оцінювання, які сприятимуть розвитку в студентів навичок самостійної роботи, критичного мислення та академічної доброчесності.
  • постійно підвищувати свій професійний рівень та адаптуватися до сучасних вимог. Викладачі зможуть ефективно використовувати концепцію «навчання впродовж життя» для свого професійного розвитку, постійно оновлювати свої знання та навички, а також адаптуватися до змін у суспільстві та професійній сфері.

Загалом, навчання, яке пройшли викладачі, є важливим кроком на шляху до формування академічно доброчесного середовища та підвищення якості освіти на факультеті.

За результатами фінального тестування викладачі отримали відповідні сертифікати учасника онлайн-курсу.

 

Підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників кафедри

З 13 січня по 07 лютого 2025 старший викладач кафедри теорії та методики фізичного виховання  Олександр Непша пройшов навчальний курс «Європейські практики наукової досконалості в цифрову епоху» 120 годин (4 кредити ЄКТС). Навчання проводилось в рамках проєкту Кафедра Жан Моне «Зміцнення лідерства та спроможності ЄС у сфері науки та інновацій» (101175767-EU_STRENGHTS-ERASMUS-JMO-2024-HEI-TCH-RSCH) за підтримки Європейського Союзу.

Проєкт реалізовувся кафедрою економіки, підприємництва та бізнес-адміністрування Сумського державного університету під керівництвом к.е.н., доцента Інни Коблянської.

Програма навчального курсу включала такі види робіт:

14.01.2025-24.01.2025, Робота в класі (лекції та семінари, 50 год.) за темами:

Відкрита наука та FAIR управління даними як основи досліджень в ЄС (2 год.).

Етика та конфіденційність даних в ЄС (2 год.).

Ідея дослідження та підготовка проєкту: практики ЄС (4 год.)

Збір та управління дослідницькими даними: практики ЄС (в т.ч. тренінг з використання ресурсів OpenAire) (4 год.)

Основи аналізу даних (в т.ч. Типи даних та методи аналізу, Аналіз даних у R, Аналіз даних у STATA, Основи програмування, Візуалізація даних, Створення цифрового контенту) (24 год.).

Академічне письмо та публікація результатів: практики ЄС (включаючи тренінг Zotero для управління бібліографією) (8 год.). Можливості фінансування наукових досліджень в ЄС (2 год.).

Наукова комунікація та співпраця: ресурси ЄС (4 год.).

24.01.2025-07.02.2025, Індивідуальна та групова робота (70 год.):

Підготовка розширеної анотації дослідження відповідно до європейських публікаційних практик.

Після проходження навчального курсу Олександр Вікторович успішно склав підсумкове тестування і отримав відповідний сертифікат.

 

Online тренінг «Доброчесність у наукових дослідженнях: виклики сучасності (від теорії до практики)»

26 листопада 2024 року викладачі кафедри теорії і методики фізичного виховання провели online тренінг «Доброчесність у наукових дослідженнях: виклики сучасності (від теорії до практики)». Метою цього заходу було з’ясування можливості імплементації принципів академічної доброчесності у науково-дослідну роботу на теоретичному та емпіричному рівнях.
Завідувач кафедри, професор Тетяна Христова висвітила питання значення академічної доброчесності у сучасному науково-освітньому просторі. В умовах глобалізаційних процесів сучасного суспільства проблема академічної доброчесності набуває дедалі більшого значення. Стрімкий розвиток технологій та вільний доступ до продуктів інтелектуальної власності полегшують процес використання та поширення інформації, але разом з цим набувають усе більших обертів процеси запозичення, привласнення та використання чужих ідей та думок. Саме тому поглиблення та розширення знань з проблеми академічної доброчесності та впровадження отриманих знань та принципів на практиці є надзвичайно актуальним та важливим завданням сучасності. Дотримання принципів академічної доброчесності сприятиме конкурентоспроможності вітчизняної класичної освіти та загальноуніверситетських стандартів у світовому освітньо-науковому просторі в умовах зростаючого запиту на практичну орієнтованість освітніх програм, розвитку інформаційних та комунікаційних технологій, глобалізаційних процесів в сучасному суспільстві. Лише на засадах відкритості, чесності, прозорості та толерантності може відбуватися продуктивна співпраця та взаємодія всіх учасників освітньо-наукового процесу. Саме доброчесність є мірилом внутрішньої культури людини. Наприкінці виступу спікер провела опитування «Епідемія академічного плагіату в цифрах» та проаналізувала його результати.
Старший викладач Олександр Непша в процесі евристичної бесіди охарактеризувала академічний плагіат: поняття, види та особливості. Спікер підкреслив, що особливої актуальності у сучасних умовах набуває питання плагіату, перевірки різноманітних творів та результатів науково-дослідної діяльності з приводу можливого запозичення. Британська енциклопедія визначає плагіат як дію, в ході якої те, що написано іншою особою, видається за своє власне. На сьогоднішній день не існує єдиної класифікації видів плагіату, як і не існує єдиного загальноприйнятого його визначення. Проте, загалом, залежно від обсягу запозиченого матеріалу, можна виділити три основні види плагіату: копіювання чужої роботи з її подальшим оприлюдненням під своїм іменем; представлення сукупності власних і запозичених джерел без належного їхнього цитування; перефразування чужої роботи без належно оформленого посилання на оригінального автора або видавця. Спочатку плагіат визнавався у двох галузях – академічній та журналістській. Якщо говорити, про академічний плагіат, то він є різновидом плагіату в цілому, а його особливість – поширення в освітньому середовищі. Зацікавленість присутніх викликав експрес-тренінг з визначення видів плагіату.
Запропоновані доповіді викликали інтерес, жваве обговорення та позитивний відгук серед учасників тренінгу.

📚🇺🇦 АКАДЕМІЧНА ДОБРОЧЕСНІСТЬ У СПОРТИВНІЙ НАУЦІ!

🏛️💫8 листопада 2024 року науково-педагогічні працівники кафедри теорії та методики фізичного виховання і кафедри спортивних дисциплін факультету фізичної культури, спорту та психології взяли участь у вебінарі ✅🎓«Академічна доброчесність у спортивній науці» в онлайн-форматі на базіфакультету здоров’я, фізичного виховання і спорту Київського столичного університету імені Бориса Грінченка.
🙋🏻‍♀️📝Спікерами вебінару були:
🔺Єременко Олена – заступниця голови Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти.
📚📎Доповідь: Сучасні практики розвитку культури академічної доброчесності: проблеми унормування та застосування.
🔺Пітин Мар’ян – проректор з науково-педагогічної роботи та міжнародних в’язків Львівського державного університету фізичної культури імені Івана Боберського
📚📎Доповідь: Сталі виклики академічної доброчесності у спортивній науці.
🔺Кропта Руслан – керівник комплексної наукової групи національної збірної команди України з легкої атлетики
📚📎Доповідь: Боетичні принципи наукових досліджень в галузі фізичної культури і спорту.
🇺🇦👥В заході взяли участь більше 200 учасників з різних закладів вищої освіти України та установ фізичної культури та спорту.
🥳👏🏻Вебінар пройшов у дружній атмосфері. Учасники заходу мали змогу задати питання спікерам і отримати професійні відповіді з актуальних питань з дотримання академічної доброчесності у фізичній культурі і спорті!
 
 

Науково-практичний семінар «Академічна доброчесність: шлях до забезпечення якості освіти»

24 жовтня 2024 року викладачі кафедри проф. Христова Т.Є, ст. викл. Олійник І.С., ст. викл. Суханова Г.П., ст. викл. Непша О.В. брали участь в науково-практичному семінарі «Академічна доброчесність: шлях до забезпечення якості освіти», який проводився на базі Хмельницького інституту імені Блаженнішого Володимира, Митрополита Київського і всієї України ПрАТ «ВНЗ «Міжрегіональна Академія управління персоналом». Цей захід був приурочений до Міжнародного дня академічної доброчесності (21 жовтня).
Учасники-семінару-практикуму обмінялися власним досвідом за такими напрямками:
– академічна доброчесність: розвиток, дотримання та утвердження в освітньому та науковому середовищі;
– стан імплементації Законів України «Про вищу освіту», «Про фахову передвищу освіту», «Про освіту» у контексті розвитку культури академічної доброчесності та забезпечення якості освіти;
– упровадження сучасних програмних рішень для розвитку академічної культури, боротьби з академічним плагіатом та забезпечення якості освіти;
– практика впровадження етичних кодексів в українських закладах освіти;
– критерії, правила та процедури оцінювання якості знань здобувачів освіти.
При підведенні підсумків, учасники семінару відзначили доцільність проведення таких заходів, їх практичну значимість для подальшого розвитку академічної доброчесності в закладах вищої освіти.

 

Онлайн-курс “Академічна доброчесність”

Викладачі кафедри теорії і методики фізичного виховання доцент Андрій Проценко та викладач-стажист Максим Кирієнко успішно закінчили онлайн-курс “Академічна доброчесність” на платформі Prometheus та навчилися застосовувати теоретичні знання на практиці у викладанні та науковому керівництві. Вітаємо наших колег!

 

Науково-практичний курс «How to Avoid Becoming a Victim of Fraudulent Publications in Scopus: Save Time and Money»

У листопаді 2024 р. викладачі кафедри теорії та методики фізичного виховання завідувач кафедри професор Тетяна Христова та старший викладач Олександр Непша були учасниками науково-практичного курсу «How to Avoid Becoming a Victim of Fraudulent Publications in Scopus: Save Time and Money», який проводив Василь Малець – директор міжнародного видавництва наукових журналів і конференцій Академія статей. Цей синергічний курс включав лекції, практичні заняття та тестування, одна з дискусійних панелей була присвячена питанням академічної доброчесності, яка є важливою складовою забезпечення якості освітнього процесу, організації наукової діяльності у закладах вищої освіти. За результатами успішного проходження курсу викладачі отримали сертифікати про підвищення кваліфікації (15 hours – 0,5 ECTS credits).
Вітаємо наших колег та бажаємо подальших успіхів в освітньо-науковій діяльності та реалізації принципів академічної доброчесності!

 

Науково-методичний семінар-практикум «Академічна доброчесність в університеті: реалії та перспективи»

7 вересня 2021 року викладачі кафедри теорії і методики фізичного виховання та спортивних дисциплін (д.б.н., проф. Христова Т.Є., зав. каф., к.пед.н Проценко А.А., к.пед.н., доц. Котова О.В., ас. Ковальчук О.В.) провели науково-методичний семінар-практикум «Академічна доброчесність в університеті: реалії та перспективи» для здобувачів освітньої програми Середня освіта. Фізична культура другого (магістерського) рівня. Під час заходу було обговорено такі питання: визначення та значення академічної доброчесності в освітньому процесі та науковій роботі здобувачів, що пов’язано з інтенсивною комп’ютеризацією та інформатизацією всіх аспектів людського життя; види академічної недоброчесності та документи, які регламентують етичний науковий вимір в університеті. Практична частина заходу була присвячена характеристиці сучасних вимог до оформлення посилань у наукових працях, стилям оформлення бібліографічних посилань – APA (American Psychological Association); MLA (Modern Language Association); Chicago (University of Chicago Press); CSE (Council of Biology Editors). Під час семінару модератори розкрили особливості кожного з видів академічного плагіату та продемонстрували практичне використання програмного забезпечення (AntiPlagiarism.net, StrikePlagiarism.com.) з виявлення плагіату в наукових роботах здобувачів.

Всі здобувачі брали активну участь у дискусії й обговоренні зазначених проблем. Захід викликав жвавий інтерес та позитивний відгук серед учасників.