Наукові семінари

План проведення наукових семінарів на кафедрі 2024-2025 н.р.

 

Міжнародні освітні практики у підготовці фахівців фізичної культури: підсумки наукового семінару

15 травня 2025 року на кафедрі теорії та методики фізичного виховання, в межах святкування Всеукраїнського дня науки, відбувся науковий семінар на тему «Формування індивідуальної освітньої траєкторії навчання фахівців фізичного виховання та спорту (на прикладі США)».
Доповідачем виступив доктор педагогічних наук, професор Сергій Мединський. У своїй доповіді спікер висвітлив ключові підходи до організації освітніх програм у сфері фізичного виховання та спорту в Сполучених Штатах Америки, акцентувавши увагу на принципах індивідуалізації навчання, використанні сучасних цифрових інструментів та ролі наставництва. Окрему увагу було приділено порівнянню української та американської систем підготовки фахівців, а також перспективам впровадження елементів індивідуальної освітньої траєкторії у вітчизняну вищу освіту.
Учасники семінару взяли активну участь в обговоренні, поділилися власним досвідом та запропонували практичні кроки щодо адаптації провідних світових освітніх практик у національний освітній простір. Слухачі відзначили актуальність обраної тематики в контексті модернізації освіти та викликів, що постають перед системою підготовки спортивних кадрів. Значну увагу було приділено прикладам реалізації персоналізованих освітніх маршрутів у програмах бакалаврського та магістерського рівнів у провідних університетах США.
Професор Мединський також акцентував на важливості розвитку дослідницьких компетентностей студентів як складової індивідуального професійного становлення.
У підсумку було наголошено на необхідності формування відкритого освітнього середовища, яке забезпечує гнучкість, варіативність і безперервність професійного розвитку майбутніх фахівців фізичного виховання та спорту. Семінар став майданчиком для обміну думками, ідей та нових ініціатив, що сприятимуть вдосконаленню освітніх підходів у галузі фізичної культури.

 

Науковий семінар про користь нетрадиційних методів гімнастики для студентів з ослабленим здоров’ям

24 квітня 2025 року на кафедрі теорії та методики фізичного виховання відбувся науковий семінар на тему «Нетрадиційні види гімнастики на заняттях з фізичного виховання зі студентами спеціальної медичної групи». Захід провела старша викладачка Ганна Суханова. У семінарі взяли участь викладачі кафедри та здобувачі освіти спеціальності А4.11 Середня освіта (Фізична культура).
Метою зустрічі був аналіз ефективності використання нетрадиційних форм гімнастики, таких як йога, пілатес, стретчинг тощо, у фізичному вихованні студентів спеціальної медичної групи. Учасники обговорили можливості впровадження таких практик у навчальні програми з урахуванням особливостей стану здоров’я цієї категорії студентів.
Ганна Суханова наголосила, що фізичне виховання для студентів спеціальної медичної групи є не лише формою фізичної активності, а й важливим інструментом реабілітації та зміцнення здоров’я. Нетрадиційні види гімнастики дозволяють адаптувати заняття відповідно до індивідуальних потреб студентів, поступово покращуючи їхній фізичний стан без надмірного навантаження.
Зокрема, йога та пілатес сприяють розвитку гнучкості, поліпшенню постави та координації рухів. Стретчинг і функціональні вправи мають позитивний вплив на психоемоційний стан, знижуючи рівень стресу і тривожності. Крім того, регулярні заняття покращують кровообіг, підтримують роботу серцево-судинної системи та зменшують симптоми хронічної втоми.
Семінар засвідчив актуальність і доцільність інтеграції нетрадиційних форм гімнастики у процес фізичного виховання студентів спеціальних медичних груп. Учасники заходу висловили підтримку ідеї впровадження цих методик у навчальні програми, підкреслюючи їх реабілітаційний і профілактичний потенціал.
Організатори подякували всім учасникам за зацікавленість, активне обговорення та внесок у розвиток сучасних підходів до фізичного виховання.

 

Науковий семінар за темою «Особливості психологічної підготовки як фактору підвищення спортивних результатів у волейболі»

31 березня 2025 року на кафедрі теорії та методики фізичного виховання доктором філософії з галузі знань 01 «Освіта/Педагогіка» за спеціальністю 017 «Фізична культура і спорт», старшим викладачем Олійник Іриною був проведений науковий семінар за темою «Особливості психологічної підготовки як фактору підвищення спортивних результатів у волейболі». У заході прийняли участь викладачі та студенти кафедри, а також стейкхолдери: Омельяненко Володимир Григорович – кандидат педагогічних наук, доцент кафедри теоретичних основ і методики фізичного виховання Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка та Коваленко Анжелина Михайлівна
– директор Мелітопольської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 4 Мелітопольської міської ради Запорізької області.
Метою наукового семінару було визначення особливостей психологічної підготовки в волейболі як необхідною умовою на шляху досягнення високих спортивних результатів.
Під час обговорення Олійник Іриною було подано всебічний аналіз науково-методичної літератури та узагальнення передового досвіду, який свідчить про те, що рівень соціально-психологічних взаємодій в команді багато в чому визначає ефективність ігрових дій спортсменів в екстремальних умовах змагальної боротьби.
В ході наукового заходу старший викладач зазначила, що психологічний клімат в команді кваліфікованих волейболісток являє собою відносно стійкий, типовий для даної команди емоційно-динамічний настрій, він є інтегральною характеристикою колективу, відображає об’єктивні і суб’єктивні умови життєдіяльності команди.
Професор Тетяна Христова наголосила на тому, що недостатнє приділення уваги такому поняттю як психологічний клімат значно знижує можливості команди в досягненні спортивних результатів, розкриття ігрового потенціалу кожного члена спортивного колективу, звужує можливості тренерського складу щодо керівництва командою. Запрошені стейкхолдери Омельяненко Володимир та Коваленко Анжелина відзначили значущість розкритого питання у процесі підготовки висококваліфікованих фахівців у сфері фізичного виховання та спорту. Науковий захід був проведений в теплій та дружній робочій обстановці, що дало змогу опрацювати подану тему в повному обсязі.

 

Розвиток інклюзивної освіти у сфері фізичної культури: результати наукового обговорення

Згідно з планом роботи кафедри теорії та методики фізичного виховання, 18 лютого 2025 року відбувся науковий семінар на тему «Магістральні лінії інклюзивної освіти з фізичної культури», який провела завідувачка кафедри, професорка Тетяна Христова. Учасники семінару розглянули актуальні тенденції розвитку інклюзивної освіти у сфері фізичної культури, що спрямовані на забезпечення рівного доступу до рухової активності для осіб з особливими освітніми потребами. Обговорено сучасні науково-методичні підходи до адаптації фізичного виховання, зокрема, модифікацію навчальних програм, використання спеціального обладнання та впровадження індивідуалізованих методик навчання.
Особливу увагу приділено міждисциплінарному підходу, що поєднує педагогіку, реабілітацію, спортивну науку та психологію. Було висвітлено роль викладачів, тренерів і реабілітологів у створенні інклюзивного освітнього середовища, яке сприяє фізичному розвитку, соціалізації та покращенню якості життя осіб з інвалідністю.
За підсумками семінару учасники дійшли висновку про необхідність подальшого наукового дослідження проблеми, розробки методичних рекомендацій і поширення передового досвіду впровадження інклюзивної освіти у фізичній культурі.
Захід став платформою для обміну думками, досвідом та новітніми науковими підходами, що сприятимуть удосконаленню інклюзивного навчання. Учасники відзначили важливість подібних семінарів для формування ефективних стратегій впровадження інклюзивної освіти у сфері фізичної культури. Всі учасники семінару отримали задоволення від спілкування у дружній невимушеній атмосфері!

 

“Теорія і методика навчання предмету «Захист України»: формування професійних компетентностей”

27 грудня 2024 року на кафедрі теорії та методики фізичного виховання відбувся науковий семінар на тему “Теорія і методика навчання предмету «Захист України»: формування професійних компетентностей”, який підготував і провів доктор філософських наук, професор Михайло Цюрупа.
Під час заходу учасники ознайомилися із сучасними підходами до викладання цього освітнього компонента, які сприяють формуванню професійних компетентностей студентів. Було розглянуто інноваційні методи навчання, спрямовані на розвиток критичного мислення, відповідальності та практичних навичок у майбутніх фахівців.
Викладачі обговорили актуальні питання організації освітнього процесу з урахуванням вимог безпеки та сучасних викликів. Учасники поділилися власним досвідом і запропонували ефективні рішення для підвищення якості освіти. Семінар став платформою для створення професійної спільноти педагогів, орієнтованих на вдосконалення освітнього процесу, посилення підготовки студентів до реальних викликів у сфері безпеки та оборони.
Загалом, семінар був інформативним, мотиваційним і професійним. Бажаємо всім учасникам подальших професійних здобутків, Перемоги та Миру!

 

«Форми фізичної рекреації як підґрунтя формування здорового стилю життя студентської молоді»

20 листопада 2024 року старший викладач Олександр Непша відповідно до плану роботи кафедри теорії та методики фізичного виховання провів науковий семінар на тему: «Форми фізичної рекреації як підґрунтя формування здорового стилю життя студентської молоді» для науково-педагогічних працівників кафедри та членів студентського наукового гуртка «Олімп».
Доповідачем відзначено, що фізична рекреація є важливим компонентом здорового стилю життя, особливо для студентської молоді. Найефективнішими формами фізичної активності для студентів є активний відпочинок, спортивні ігри, фітнес, йога та активний туризм. Сучасні інноваційні підходи, такі як використання цифрових технологій та гейміфікація, значно підвищують мотивацію до регулярних занять.
В обговорені доповіді взяли участь викладачі та здобувачі вищої освіти. Особливий інтерес викликало обговорення сучасних інноваційних форм фізичної рекреації в організації дозвілля та формуванню здорового стилю життя студентської молоді.
Матеріали семінару будуть корисними студентам в написанні наукових робіт та публікацій.

 

«Специфіка проведення тренувального заняття з волейболу в умовах волейбольного клубу «De Haan» (Бельгія)»

1 листопада 2024 року кафедра теорії та методики фізичного виховання провела науково-практичний нетворкінг «Специфіка проведення тренувального заняття з волейболу в умовах волейбольного клубу «De Haan» (Бельгія)» у форматі ZOOM-відеоконференції.
Учасників заходу привітали заступниця начальника управління фізичної культури та спорту Мелітопольської міської ради Запорізької області Людмила Саклінська, проректор з наукової, інноваційної роботи та міжнародної співпраці, кандидат історичних наук, доцент Лариса Полякова, декан факультету фізичної культури, спорту та психології, кандидат педагогічних наук, доцент Андрій Проценко, завідувач кафедри теорії та методики фізичного виховання, доктор біологічних наук, професор Тетяна Христова.
Спікером нетворкінгу виступила справжня фахівчиня та фанатка своєї справи Проценко Дар’я Андріївна. В 2015 році вона почала тренуватися в Дитячо-юнацькій спортивний школі №1 міста Мелітополь, у 2020 році здобула кваліфікацію кандидат в майстри спорту України з волейболу. У 2021 році дівчина була прийнята в Польський спортивний інтернат та стала гравцем команди міста Бе‌льско-Бя‌ла, з 2022 року – гравець команди Hermes Volley Oostende (Бельгія). З 2024 року – гравець Volley De Haan (Бельгія) та тренер U 11 в цьому ж клубі.
До обміну думками долучились ті, хто цікавиться сучасними аспектами збереження та зміцнення фізичного та ментального здоров’я, теорії та методики фізичного виховання та специфікою дитячого та юнацького спорту в Україні та країнах Євросоюзу. Захід об’єднав здобувачів вищої освіти, науково-педагогічних працівників університету та стейкхолдерів.
Дар’я дуже докладно та ґрунтовно висвітлила свою історію успіху як професійного гравця волейбольного клубу та дитячого тренера. Звернула увагу на різницю тренувального процесу в дорослому та дитячому волейболі в Бельгії. У ході активного обговорення окресленої проблеми спікер поділилися своїми поглядами щодо сучасних векторів спортивного відбору та практичної підготовки юних волейболістів, надала науково-обґрунтовану порівняльну характеристику системам підготовки молодих спортсменів в Україні, Польщі та Бельгії. Викладачі та здобувачі вищої освіти брали активну участь в обміні думками з цих актуальних проблем, отримали відповіді на всі запитання. Година спілкування пролетіла з блискавичною швидкістю.
Загалом, зустріч була інформативною, мотиваційною та професійною. Всі учасники отримали задоволення від спілкування в дружній невимушеній атмосфері.
Дякуємо всім за участь та позитивні відгуки про захід!

 

«Здоров’язбереження в освіті дорослих: інтеграція фізичного виховання у формування здорового способу життя»

24 жовтня на кафедрі теорії та методики фізичного виховання МДПУ імені Богдана Хмельницького відбувся методичний семінар «Здоров’язбереження в освіті дорослих: інтеграція фізичного виховання у формування здорового способу життя»

 

«Виробнича практика як важлива складова професійної підготовки майбутніх учителів фізичної культури в закладах вищої освіти України»

30 вересня 2024 року декан факультету фізичної культури, спорту та психології, кандидат педагогічних наук, доцент Андрій Проценко провів семінар «Виробнича практика як важлива складова професійної підготовки майбутніх учителів фізичної культури в закладах вищої освіти України».
Він наголосив на тому, що проведення педагогічної практики, як і всієї нашої діяльності, стає можливим завдяки захисникам та захисницям України, які зі зброєю в руках відвойовують мир на нашій землі.
В процесі інтерактивної дискусії було доведено, що професійна підготовка майбутніх фахівців фізичної культури забезпечується органічною єдністю теоретичної, методичної та практичної діяльності, яка орієнтована на переосмислення існуючого знання та пошук нових технологій навчання. Модератор зустрічі наголосив, що в даний час потрібно системне освідомлення професійного розвитку майбутнього вчителя фізичної культури в умовах інформаційно-освітнього простору в ХХІ столітті. На основі жвавого обговорення питань семінару можна констатувати, що виробнича практика відіграє важливу роль у професійному становленні майбутнього педагога, адже повною мірою сприяє поглибленню та закріпленню теоретичних знань у здобувачів освіти, розвиткові у них позитивного ставлення до професії вчителя та формуванню педагогічної компетентності.
Загалом, зустріч була інформативною, мотиваційною та професійною. Бажаємо всім учасникам подальших професійних здобутків, Перемоги та Миру!